Onze openingstijden: ma. t/m vrij. van 09:00-13:00 uur en van 14:00-17:00 uur.

Huwelijkse voorwaarden

In je huwelijkse voorwaarden leg je vast wie in een huwelijk eigenaar wordt van welke bezittingen en schulden. Je kunt dit document samen inrichten zoals je zelf wil: je kunt alles verdelen. Je stelt deze voorwaarden op voordat je gaat trouwen.

Een goed voorbeeld is een eigen onderneming. In de huwelijkse voorwaarden laat je opnemen dat alleen jij eigenaar bent van jouw onderneming: je partner komt dan nooit in de problemen als je bijvoorbeeld failliet gaat. Aan de andere kant kun je juist opnemen om zaken wél te delen: een woning, of de inboedel.

Trouwen zonder akte

Trouwen zonder huwelijkse voorwaarden kan ook, dan val je onder de basiswet. Sinds 2018 is deze basiswet aangepast. Alle bezittingen die je verkrijgt tijdens je huwelijk, deel je volgens deze wet standaard met je partner. Bezittingen die je had vóór het huwelijk, blijven privébezit van jou. Dit zorgt ervoor dat je een gemeenschappelijk en privévermogen krijgt.

De meeste mensen voelen zich goed bij de basiswet, maar voor ondernemers ontbreken er goede regelingen. Ook voor stellen met grote vermogensverschillen, is de basiswet niet altijd toereikend.

Een andere belangrijke reden waarom mensen voor huwelijkse voorwaarden kiezen, is om samen ergens eigenaar van te worden. Denk bijvoorbeeld aan een woning die je al had, maar waar je nu samen een hypotheek op wil vestigen. Je hebt de voorwaarden nodig om de hypotheek op twee namen te zetten.

Hoe werkt het opstellen van huwelijkse voorwaarden?

Het opstellen van huwelijkse voorwaarden wordt vaak gecombineerd met het opstellen van een testament. Met beide documenten regel je namelijk het proces voor je erfgenamen. Een dubbel intakegesprek voor een testament en voorwaarden is daarom heel gewoon. In totaal zijn er drie stappen in het proces:

1. Het intakegesprek

Bij ons op kantoor, digitaal of telefonisch: het kan allemaal. Dit gesprek is bedoeld om jullie wensen en eventuele zorgen in kaart te brengen.

2. Het adviesdocument

Na het intakegesprek gaat de notaris aan de slag. Het resultaat: een adviesdocument, met voorlopig voorwaarden. Je krijgt alle tijd om dit document rustig door te nemen. De tweede afspraak is een paar weken later.

3. Tekenen

Tijdens de tweede afspraak spreken jullie de voorlopige voorwaarden helemaal door met de notaris. Zijn jullie tevreden over de inhoud? Dan kunnen jullie direct tekenen.

 

Begin op tijd!

Het werkt het beste als jullie de huwelijkse voorwaarden vóor jullie huwelijk ondertekend hebben. Neem hier dus ruim de tijd voor. De reden is simpel: voorwaarden opstellen na de bruiloft is mogelijk, maar vraagt om extra werkzaamheden en dus kosten. We raden aan om minimaal twee à drie maanden vóór de geplande trouwdatum. Op tijd tekenen bespaart dus geld!

Helder in

juridische zaken