Onze openingstijden: ma. t/m vrij. van 09:00-13:00 uur en van 14:00-17:00 uur.

Overstap erfpacht

In 2017 startte de gemeente Amsterdam een groot project: het wijzigen van de voorwaarden voor mensen die op erfpachtgrond wonen in hun gemeente. Hoe zit dat?

De gemeente is eigenaar van de grond, jij bent als huiseigenaar alleen eigenaar van het gebouw (of appartement). Voor 2017 bepaalde de gemeente of jouw erfpachtbedrag werd opgehoogd, en met hoeveel.

Sinds 2017 geeft de gemeente je een aantal keuzes. Welke optie voor jou het beste is, is vaak afhankelijk van je budget, en je plannen met het huis. We zetten de drie opties voor je op een rij:

1. Het erfpachtbedrag vastzetten voor een aantal jaar

De oplossing voor de korte termijn: je zet het bedrag dat je jaarlijks betaalt vast voor een aantal jaar. Het bedrag dat de gemeente je biedt, is afhankelijk van de locatie van je woning. Woningen dichterbij het centrum, zijn bijvoorbeeld vaak duurder.

2. Het erfpachtbedrag afkopen voor een aantal jaar

Door een vast bedrag in één keer te betalen, voorkom je dat je jaarlijks moet betalen. Dit is een interessante optie als je het pand binnenkort wil verkopen, en de nieuwe eigenaren zekerheid wil bieden. In dat geval kiezen mensen vaak voor afkopen voor 10 of 20 jaar. Afkopen kan ook voor de langere termijn, voor wanneer je zelf in de woning blijft wonen. In die gevallen is een termijn van 40 of 50 jaar interessanter.

3. Het bedrag eeuwigdurend afkopen

De oplossing voor de langste termijn, maar ook de duurste optie. Je woning wordt door het afkopen van de erfpacht meer waard. Dat is interessant als je het op de lange termijn zou willen verkopen, of wil nalaten aan je kinderen. Je verhoogt met deze oplossing de waarde van je pand, maar daar betaal je wel voor.

 

Hoe werkt de overstap erfpacht?

De gemeente Amsterdam heeft in 2017 alle erfpachters aangeschreven om hen op de hoogte te brengen over de wijziging. Huiseigenaren waren in eerste instantie verplicht om dit te regelen bij Amsterdamse notariskantoren, maar dit bleek te veel werk voor die kantoren. Inmiddels mag je dat ook regelen bij kantoren buiten Amsterdam. Bijvoorbeeld bij NKVDL, gevestigd in Zaandam.

Je kiest zelf in het portal voor welke keuze je gaat. Wij leggen jouw keuze daarna notarieel vast. Kies ons kantoor in de portal voor een prijsopvraag. Je krijgt dan van ons een mail met de kosten en mogelijke data voor een afspraak. Je hebt verder geen intakegesprek nodig.

NKVDL is niet betrokken bij de besluitvorming in dit project. Je maakt zelf de keuze in het portal voor een van de drie opties, en kiest daarna pas voor NKVDL. Heb je vragen tijdens het keuzeproces? Dan mag je ons natuurlijk altijd bellen.

Helder in

juridische zaken